Svět motorek láká čím dál tím více lidí, budoucích motorkářů, z nichž většina postupuje standardní cestou od méně výkonných motorek k silnějším. Nejoblíbenější první motorkou, případně již mezistupněm po stopětadvacítce jsou na této cestě motorky s výkonem do 35 kW, i když u někoho se také může jednat o vrchol motokariéry. Každopádně kategorie motorek do 35 kW, na kterých lze jezdit s řidičským oprávněním A2 od 18 let, mine jen málokoho a všechny samozřejmě čeká náročný výběr toho správného stroje. Abychom vám ho alespoň trochu usnadnili, vybrali jsme podle nás ty nejlepší motorky do 35 kW. Důležitou roli při tvorbě přehledu hrála jak samotná kvalita motocyklů ze všech podstatných hledisek, tak poměr cena/výkon, protože právě cena často bývá v této kategorii zásadním kritériem.
Začneme zvolna, s něčím slabším a menším pro případ, že přemýšlíte o městském přibližovadlu, k čemuž vám stačí i zmíněná stopětadvacítka. V poslední době je stále více slyšet o italské značce Benelli, která se prosazuje v kategorii nízkoobjemových a středněobjemových motocyklů.
Modelem, který stojí za pozornost v té první, je Benelli TNT 125. Pokud hledáte motorku především na městské přesuny, představuje velmi zajímavou možnost. Tato malá motorka s 12” koly, na níž mohou nasednout i motorkáři s řidičským oprávněním A1, zaujme už svým designem – nechybí například přední nastavitelná upside down vidlice nebo dvojitá koncovka výfuku. TNT 125 se rovněž může pochlubit kvalitními komponenty a ve spojení s nízkou hmotností je výsledkem nebývale obratný stroj, se kterým se ve městě dostanete úplně všude.
Zdvihový objem | 124,8 cm³ |
Výkon | 8,2 kW (9000 ot./min) |
Točivý moment | 9,6 Nm (7000 ot./min) |
Typ motoru | Vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec |
Převodovka | 5stupňová |
Pohotovostní hmotnost | 116 kg |
Rozměr přední pneumatiky | 120/70 R12 |
Rozměr zadní pneumatiky | 130/70 R12 |
KTM 390 Duke
Dominantní postavení má v kategorii malých naháčů model KTM 390 Duke. Po stopětadvacítce, která je mimochodem také dobrou volbou, se jedná o druhého nejmenšího zástupce této modelové řady. Stejně jako menší sourozenec vyniká svou obratností a hravostí, takže největší zábava vás s ním čeká na silnicích plných zatáček. Díky dílům, jimiž je motorka osazena, se můžete těšit na opravdu vyspělé jízdní vlastnosti. Motor s výkonem blížícím se limitům řidičského oprávnění A2 zajišťuje slušnou dynamiku, byť pro svižnější jízdu je samozřejmě třeba motor vytáčet. Vzhledem k tomu, že Duke 390 je oblíbený u řady začínajících motorkářů (a také motorkářek každého věku), je poměrně široká nabídka ojetin.
Zdvihový objem | 373,2 cm³ |
Výkon | 32 kW (9000 ot./min) |
Točivý moment | 37 Nm (7000 ot./min) |
Typ motoru | Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec |
Převodovka | 6stupňová |
Pohotovostní hmotnost | 163 kg |
Rozměr přední pneumatiky | 110/70 R17 |
Rozměr zadní pneumatiky | 150/60 R17 |
Honda CMX500 Rebel
Hledáte-li nový a spolehlivý chopper do 35 kW (tedy správně cruiser, abychom byli přesní), moc možností v dnešní době nemáte. Na výběr je buď Kawasaki Vulcan S, nebo Honda CMX500 Rebel laděná do stylu bobber. Jaké z nich dáte přednost, záleží především na vašem vkusu, v našem výběru dostává přednost druhá jmenovaná. Rebel je totiž věrnější klasickému vzhledu, a tak oslovuje více motorkářů, kterým se líbí jednoduché motorky bez zbytečných novot. Ani pětistovkový Rebel, menší verze modelu CMX1100 Rebel, ovšem není úplně bez moderních prvků, má třeba minimalistický digitální rychloměr nebo přední LED světlomet s osobitým designem. Na dnešní poměry je však Rebel jednoduchá motorka s čistými liniemi.
Jízda na něm je taková, jakou čekáte – s nataženýma rukama na něm brázdíte silnice křížem krážem a užíváte si jízdu. Ovladatelnost je na vysoké úrovni a díky nízkému těžišti se nikdo nemusí bát trochu vyšší hmotnosti. Motor zaujme plynulým průběhem výkonu, díky čemuž nevystraší ani méně zkušené jezdce, ale zároveň má dostatečný zátah na to, abyste si užili dynamické zrychlení.
Zdvihový objem | 471 cm³ |
Výkon | 34 kW (8500 ot./min) |
Točivý moment | 43,3 Nm (6000 ot./min) |
Typ motoru | Kapalinou chlazený řadový dvouválec |
Převodovka | 6stupňová |
Pohotovostní hmotnost | 190 kg |
Rozměr přední pneumatiky | 130/90 R16 |
Rozměr zadní pneumatiky | 150/80 R16 |
Honda CB500X
Dále si představíme ještě jednu Hondu, protože stroje pro začínající, případně klidnější motorkáře, kteří si nepotřebují nic dokazovat, tato japonská značka zkrátka umí. Model CB500X, jež patří mezi nejpopulárnější cestovní motorky do 35 kW, vás bude spolehlivě a za minimální náklady vozit každý den do práce, pobavíte se na něm při víkendových vyjížďkách po okolí a nemusíte se s ním bát vydat ani na delší výlet nebo motorkářskou dovolenou. Pokud vyrazíte vstříc dobrodružství sami, motor má dostatek síly na to, abyste si jízdu užili i na stoupajících alpských silničkách. Kromě bagáže za sebe můžete vzít i spolujezdce, aniž byste se stali brzdou provozu, ale pak už přece jen musíte počítat s horší dynamikou.
Zdvihový objem | 471 cm³ |
Výkon | 35 kW (8600 ot./min) |
Točivý moment | 43 Nm (6500 ot./min) |
Typ motoru | Kapalinou chlazený řadový dvouválec |
Převodovka | 6stupňová |
Pohotovostní hmotnost | 199 kg |
Rozměr přední pneumatiky | 110/80 R19 |
Rozměr zadní pneumatiky | 160/60 R17 |
Nyní se znovu podíváme do garáže značky Benelli. V případě, že hledáte nové cestovní enduro do 35 kW za rozumnou cenu, určitě byste měli zvážit model TRK 502 Traveler. Nemusíte se s ním bát vydat ani daleko za hranice, TRK 502 Traveler dostojí svému jménu v Alpách, na Balkáně i na severu Evropy. Všude vás sebevědomě doveze až do naplánovaného cíle. K pohodlnému cestování přispívá velká nádrž, dobře tvarované sedlo či kapotáž spolehlivě odvádějící vzduch. Kapotáž spolu s kryty rukou oceníte také za deště, který vás na dlouhých cestách pravděpodobně někdy potká.
Zdvihový objem | 499,6 cm³ |
Výkon | 35 kW (8500 ot./min) |
Točivý moment | 46 Nm (6000 ot./min) |
Typ motoru | Kapalinou chlazený řadový dvouválec |
Převodovka | 6stupňová |
Pohotovostní hmotnost | 210 kg |
Rozměr přední pneumatiky | 120/70 R17 |
Rozměr zadní pneumatiky | 160/60 R17 |
Nakonec tu máme něco trochu jiného. Láká vás spíše než jízda na silnici dobrodružství na nezpevněných cestách a občasné jízdy na motokrosových tratích? Za parťáka si můžete zvolit terénní motorku Xmotos XB39 PRO. Motorky této značky jsou určeny zejména pro ty, kteří se chtějí dobře bavit a přitom za svou zálibu neutratit veškeré úspory. Zpracování je na slušné úrovni, takže se nemusíte bát, že byste strávili více času v garáži opravami, než jezdili venku. Pro začátečníky nabízí tak akorát výkonu, 12 kW při seznamování se s jízdou v terénu stačí. Pokud pro vás peníze nejsou překážkou, chybu samozřejmě neuděláte při pořízení podobného stroje od japonské konkurence.
Zdvihový objem | 250 cm³ |
Výkon | 12 kW |
Točivý moment | neudává se |
Typ motoru | Vzduchem chlazený čtyřdobý jednoválec |
Převodovka | 5stupňová |
Pohotovostní hmotnost | 116 kg |
Rozměr přední pneumatiky | 80/100 R21 |
Rozměr zadní pneumatiky | 110/100 R18 |