Jak vybrat jízdní kolo? Vyberte silniční kolo, když víte, že povrch vaší jízdy bude silnice. Horské kolo vyberte, když máte rádi přírodu a hlavním terénem bude les a jakýkoli nerovný povrch. Krosová a trekingová kola jsou pak kombinací silničního a horského kola. Nicméně krosová kola se hodí na kratší výlety a jsou lehčí. Trekingová kola jsou zase určena pro cykloturistiku. Ve městě užijete městská kola a skládačky. Elektrokola pak prostupují většinu typů kol. Pro obsáhlejší popis toho, jak vybrat kolo, čtěte dál.

Výběr kola: Na co se zaměřit

  • Způsob, jakým budete kolo využívat: Každému jezdci sedí jiný typ kola. Závisí to na tom, jaký typ jezdce jste: Jste hobby jezdec? Potřebujete kolo pro jízdu do práce nebo po městě? Užíváte si výlety na kole s rodinou či se svým protějškem? Raději vyjedete do lesa? Nebo si raději pořádně máknete? Vydáte se na cyklovýlet, dáte si pořádně do těla nebo si užijete sjezd? Rozebereme v rámci jednotlivých typů kol.
  • Velikost kola: Když už víte, jak vybrat kolo podle vašeho stylu jízdy, důležitá je i jeho velikost. U jednotlivých popisů typů kol se dozvíte i správnou velikost rámu. Poměr kol je obvykle předurčen danému kolu, můžete ho však, třeba u horských nebo trekingových kol, vybrat na základě efektivity jízdy, které chcete dosáhnout, nebo vaší zdatnosti.

Základní údaje pro výběr kola

Průměr kol

Jedním z parametrů, které bereme v úvahu při výběru kola je velikost jeho kol, respektive jejich průměr. Ten může být následující:

Průměr kol (v palcích) Typ kola
10″, 12″, 16″, 18″, 20″, 24″ dětská kola
26″, 27,5″ a 29″ dospělá horská kola
27″, 28″ dospělá krosová, trekingová a silniční kola
Průměry kol podle typu kol

Při převodu palců na cm počítejte: 1″ = 2,54 cm

Velikost rámu

Velikost rámu se udává jednak písmeny S, M, L, XL, případně XXL. Můžete se setkat i s velikostmi rámů v centimetrech. Jelikož se u typů kol mohou lišit, uvádíme velikosti přímo u jednotlivých typů kol.

Jak vybrat horské kolo

Komu sedí nejvíce: Cyklistům, kteří mají raději jízdu v přírodě, sportovcům

Vhodný terén: příroda, les, nerovný terén, nezpevněné cesty, zvládne i silnici

Kdyby vás mátlo, jaký je rozdíl mezi horským kolem a MTB, tak není žádný. MTB je jen anglická zkratka pro Mountain Bike, což je do překladu horské kolo. Tento typ kola je určen především do terénu. Pláště kola jsou uzpůsobeny jízdě v lese, přes kořeny, po nerovnostech, na mokru apod. Na silnici však musíte počítat s tím, že budete pomalejší, než kdybyste jeli třeba na trekingovém nebo silničním kole. Navíc mají v porovnáním s jinými koly silnější a menší rám, což znamená, že mohou být trochu těžší, avšak výrazně hbitější. Pojďme se blíže podívat na specifikaci jednotlivých částí kola.

Průměr kol – uvádí se v palcích (2,54 cm), má vliv na rychlost a ovladatelnost kola

  • 26″ – nejmenší dostupný rozměr. Kolo s takovým průměrem je vhodné především pro náročné terény, protože se snadno ovládá. Krátké zatáčky, objíždění stromů a prudké pohyby jsou jako nic.
  • 27,5″ – jedná se o průsečík většího a menšího průměru, což znamená, že se dají slušně přejíždět terénní nerovnosti a stále je docela svižné a dobře ovladatelné.
  • 29″ – kola s takovým průměrem zajistí snadné přejíždění nerovností, ale vyžadují zdatnější jezdce nebo postavu nad 175 cm. Tento průměr volí většina profesionálních cyklistů a výkonnostních sportovců, včetně žen.

Velikost rámu – udává se buď v palcích nebo je označená písmenem a odvíjí se od délky od třísla k chodidlu nebo lze určit i podle výšky postavy.

Výška postavy Velikost rámu Velikost rámu v palcích
150 S 15,5″
155 S 15,5″
160 S 15,5″
165 M 17,5″
170 M 17,5″
175 M, L 17,5″, 19,5″
180 L 19,5″
185 L 19,5″
190 XL 21,5″
195 XL 21,5″
200 a vyšší XXL 23″
Horská kola: Velikost rámu na výšku postavy

Typy horských kol

Pevné horské kolo (hardtail)

Ač může být název lehce závádějící, pevná horská kola mají odporuženou přední vidlici. K jejich výhodám patří hlavně nižší cena i hmotnost oproti celoodpruženým kolům. Avšak nejsou tolik vhodná do technicky náročného terénu. 

odpruzene-horske-kolo-hardtail

Celoodpružená kola (full)

celoodpruzene-horske-kolo-full

 Jsou vhodná do opravdu náročných terénů. Při výběru celoodpruženého kola je také důležité myslet na to, k čemu kolo budeme využívat. Jestli vám jde o víc, než pouze o sjezd v bike parcích, je důležité mít možnost odpružení zamknout, aby nedocházelo k absorbování energie, což by vám jízdu po rovině, a obzvláště pak do kopce, hodně ztěžovalo. Nevýhodou může být, že jeho údržba je důležitější než u klasických neodpružených kol.

Sjezdové kolo (speciál)

sjezdove-kolo-special

 Může se zdát, že jde o horské kolo s odpružením, avšak vidlice sjezdových kol mají vyšší zdvih, a to protože je konstruováno pro jízdu z kopce, tzv. downhill, kde je i předpoklad náročného terénu 

Horské elektrokolo

horske-elektrokolo

 Výhoda horských elektrokol je užitečná především pro nesportovce, rekreační sportovce, kteří chtějí jezdit velké vzdálenosti i terény s velkým převýšením, lidi ve vyšším věku a se zdravotním omezením. Dnes se tak už opravdu téměř každý může vydat na celodenní výlet do terénu a obdivovat krásy přírody.

Fat bike 

fat-bike-kolo-s-tlustymi-plasti-kolama

 Opravdový speciál. Zřejmě už jste o něm slyšeli nebo ho někde i viděli. Je to kolo s opravdu velkými plášti, které částěčně nahrazují odpružení. Slouží pro jízdu na sněhu, v písku a podobných površích, extrémních pro jízdu na kole.

Jak vybrat krosové a trekingové kolo

Komu sedí nejvíce: hobby sportovci, milovníci cykloturistiky

Vhodný terén: silnice, cyklostezky, lesní a polní cesty, lehčí nenáročný terén

Krosová a trekingová kola jsou takovou kombinací kola horského a silničního. Z horských kol si odnáší odpružení, ze silničních zase velikost průměru kol a převody. Mají rám, který umožňují pohodlnější posed, než je tomu u kol horských. Cyklista je napřímenější, což umožňuje přehlednější rozhled při jízdě po frekventovaných cestách a silnicích. Krosové a trekingové kolo se tolik neliší, hlavní rozdíl je z hlediska užití a tedy výbavy.

Trekingové kolo

trekingove-kolo

Je primárně určeno pro cykloturistiku, tedy delší, až několikadenní, přejezdy. To si vyžaduje zvýšený komfort, a také vyšší míru vybavení co do zavazadel, osvětlení a dalších prvků.  Proto má trekingové kolo kratší rám a v základu je obvykle vybaveno nosičem, stojánkem, osvětlením a dalšími cyklistickými doplňky.

Krosové kolo

krosove-kolo

Ta jsou pak vhodná spíše pro kratší výlety a umožňují sportovnější, výkonnější jízdu. Posed je proto méně vzpřímený než u kol trekingových, což umožňuje vyšší efektivitu šlapání. Také je snaha udržet  hmotnost, co nejníž, proto krosová kola nejsou prvotně osazeny cyklistickými doplňky. Ty se však dají dokoupit i k tomuto typu kola.

Průměr kol: Krosová a trekingová kola pro dospělé se vyrábějí s průměrem kol 28″.

Velikost rámu: 

Výška postavy Velikost rámu Velikost rámu v palcích
150 S 15,5″
155 S 15,5″
160 S, M 15,5″, 17,5″
165 M 17,5″
170 M, L 17,5″, 19,5″
175 L 19,5″
180 L 19,5″
185 XL 21,5
190 XL 21,5″
195 XXL 23″
200 a vyšší XXL 23″
Trekingová a krosová kola: Velikost rámu na výšku postavy

Způsob ježdění

Jste spíš hobby jezdec nebo dáváte přednost sportovním výkonům? Jak na základě toho vybrat kolo?

Pro hobby jezdce doporučujeme spíše modely krosových kol, které poskytují větší pohodlí díky sníženým rámovým trubkám, jež umožňují snazší nasedání. I geometrie je uzpůsobena tak, aby bylo bezproblémové dosáhnout nohama na zem.

Kdo upřednostní rychlejší jízdu se sportovním nasazením, využije více krosová kola, u nichž je osazené komponenty určeno pro větší zatížení

Gravel bike

gravel-bike-cykloturistika

Gravel bike (vyslovováno jako grevl bajk) můžeme přeložit jako kolo na štěrk. Má to své opodstatnění. V anglosaských zemích můžete vidět mnoho zpevněných, ale nikoli asfaltových, cest právě ze štěrku. Odtud onen název. Rám kola tak vypadá jako u kol silničních, ale pláště jsou podstatně širší, aby zvládly i povrchy, na které by se silniční kola nehodila. Zároveň mají tyto kola oblejší tvar, aby bylo snadnější vybalancovat případné nerovnosti povrchu. Gravel bike je relativně nový typ kola, tak jako před pár lety fat bike. Gravel bike se však, narozdíl práve od fat bike, dá využít i pro cykloturistiku, proto je mnohdy označováno i jako expediční kolo. Proto jsou tato kola uzpůsobená, aby se daly namontovat i doplňky jako jsou nosiče či blatníky.

Jak vybrat silniční kolo

Komu sedí nejvíce: milovníci rychlé jízdy na silnici, sportovci

Vhodný terén: silnice, cyklostezky s hladkým povrchem

Silniční kola mají úzké hladké pláště, proto se hodí na silnici, kde s nimi dosáhnete vysokých rychlostí. Mají silniční převody a jsou lehká, především oproti kolům horským. Rámy silničních kol mají delší geometrii a zahnutá řídítka, což jezdci zajišťuje aerodynamický posed.

Průměr kol: 27″, 28″

Velikost rámu: 

Výška postavy Velikost rámu v cm
150 49 cm
155 49 cm
160 52 cm
165 52 cm
170 52 cm, 54 cm
175 54 cm
180 54 cm, 56 cm
185 56 cm, 58 cm
190 58 cm, 61 cm
195 61 cm
200 a vyšší 61 cm
Silniční kola: Velikost rámu na výšku postavy

Způsob ježdění

Možná vás to překvapí, ale i v kategorii silničních kol máme několik podkategorií. V závislosti na stylu jízdy můžeme rozlišovat silniční kola rekreační a sportovní, závodní, silničky na cyklokros, adventure a gravel kola, a také časovkové a triatlonové speciály.

Rekreační silničky

silni-kolo-damske

Tento typ silničního kola je určen především těm, kteří mají rádi pohodovou jízdu po silnici, a tak jim nevadí nějaký ten gram navíc. Ocení ho také ti, kteří chtějí mít silniční kolo, ale pohodlnější posed, aby se mohli po cestě kochat krajinou. Rekreační silniční kola jsou obvykle osazeny hliníkovým rámem a jsou určeny pro občasné výlety na kole.

Sportovní silniční kola

silnicni-kolo-sportovni

Jedná se o podkategorii výkonných kol, jejichž vrcholné modely se používají i pro závodění. Jsou však v porovnání závodními silničními koly pohodlnější i díky vzpřímenějšímu posedu, který umožňuje jejich geometrie. Mívají hliníkové nebo karbonové rámy, ve kterých jsou obvykle elastomerové vložky a další tlumící prvky, proto zvládají i vibrace z horších povrchů.

Závodní silniční kola

silnicni-kolo-zavodni-zavodka

Závodní silničky jsou vytvořeny pro podávání vrcholových sportovních výkonů, proto na nich posed není vzpřímený. Jejich geometrie to neumožňuje. Od závodních silničních kol se vyžaduje co možná nejnižší hmotnost, rámy jsou proto obvykle karbonové. Navíc jsou velmi tuhé, což vyžaduje hladký silniční povrch, na nerovných površích by jízda byla nepříjemná. Kola doplňují komponenty vysoké kvality, kolo je tak určeno pro častou a intenzivní frekvenci ježdění.

Silniční kola na cyklokros

silnicni-kolo-cyklokros

Zdálo by se, že každé silniční kolo je určeno pouze na silnice. Nicméně kola na cyklokros jsou vhodná i pro jízdu na lesních a polních cestách a v lehkém terénu. Oproti klasickým silničkám jsou jejich pláště širší a kolo je osazeno kotoučovými brzdami.

Adventure a gravel silniční kola

silnicni-kola

O gravel biku jsme psali již výše u trekingových a krosových kol, snadno však zapadne i do této kategorie. Spolu s adventure koly se hodí na dlouhé výlety, obzvláště víte-li, že nepojedete celou dobu po silnici, ale občas zabloudíte i na zpevněné štěrkové a tomu podobné cesty. Rámy těchto kol mohou být karbonové nebo ocelové, aby byla zajištěna vysoká odolnost kola. Pláště jsou širší, aby zvládly případné nerovnosti povrchu. Typicky jsou kola osazeny doplňky pro cestování jako jsou nosiče, brašny, blatníky apod. Některé modely mají i odpruženou přední vedlici.

Časovkové a triatlonové speciály

kolo-na-triatlon

Rychlejší kola nejsou. Mají tuhé rámy a splňují požadavky na aerodynamiku a nejvyšší výkony. Geometrie časovkových kol pak musí splňovat pravidla Mezinárodní cyklistické unie (UCI).

Jak vybrat městské kolo

Komu sedí nejvíce: vhodné pro každého, kdo jezdí po městě a blízkém okolí

Vhodný terén: silnice, cyklostezky, zpevněné cesty, rovný povrch

mestske-kolo

Ideální jako dopravní prostředek, když vyrážíte do práce, školy, do města na kafe nebo na nákup. U městského kola se předpokládá, že nebudete oblečení ve sportovním a je tomu uzpůsoben tvar kola. Na kole sedíte vzpřímeně, díky tomu je posed pohodlný. Navíc městská kola mají obvykle i nosič nebo přidělanou brašku či košík, abyste si mohli odložit tašku, kabelku nebo nákup. Na kole jsou připevněny blatníky, což není tak časté třeba u horských kol, ale do města se určitě v deštivém počasí hodit budou.

  • U některých kol, což ocení především dámy v sukních nebo senioři, není horní trubka rámu, aby se snadno nasedalo.
  • Do popularity se dostávají i městská elektrokola. To ocení především ti, kteří jezdí dál za prací, nebo se zkrátka nechtějí po cestě do cíle zapotit.
  • Pro ty, kteří využívají kolo jako dopravní prostředek, ale kombinují ho i s městskou dopravou jsou ideální skládací kola. Lidově skládačky se dnes již vyrábí i ve verzi s elektromotorem.
  • A pak tu jsou i designovky, chcete-li retro kola. Ocení každý, kdo má rád praktické a stylové věci zároveň. Jedná se obvykle o starší kola, která jsou zrenovovaná nebo jednoduše kopírují tvar starších kol a kombinují ho s moderním vzhledem.

Jak vybrat dětské kolo

Komu sedí nejvíce: děti, junioři

Vhodný terén: silnice, cyklostezky, lehký terén

Kolo můžeme vybírat už od 3. roku věku dítěte. Dítě by na kole mělo dosáhnout ze sedátka bez problému na řidítka i na pedály, u malých dětí bez problémů i na zem. Pokud je dítě příliš malé nebo by ještě jízdu na kole nezvládlo, sáhněte po odrážedlu. Následně uvádíme velikost kol dle věku, která se odvíjí od velikosti ráfků udávané v palcích.

Často se stává, že se dětem kupují větší kola s tím, že do správné velikosti dorostou. To je ovšem chyba, které byste se neměli dopouštět. Dítěti pak kolo nesedí a jízda se mu akorát tak zprotivý a vybuduje si k ní negativní vztah.

Velikost kola Výška postavy Věk dítěte
12″ 82–100 cm 2–4 roky
14″ 98–106 cm 3–5 let
16″ 104–122 cm 4–6 let
20″ 120–130 cm 5–8 let
24″ 127–142 cm 7–11 let
26″ 140–158 cm 10 a více
Dětská kola: Velikost rámu na výšku postavy dítěte

Kola o velikostech 12″, 14″ a 16″ jsou obvykle vybavena balančními kolečky, jednou rychlostí a brzdí se zpětným sešlápnutím pedálu. Vidět můžeme i brzdu u řidítek, ale tu obvykle takhle malé děti nemají sílu zmáčknout. Ta nejmenší kola by navíc měla disponovat pasivními ochrannými prvky jako jsou chrániče řetězu a konců řidítek. U větších kol od 20″ jsou už dostupné i převody, případně odpružená vidlice pro pohodlnější jízdu. U některých modelů v největší dětské velikosti se můžete setkat s kotoučovými brzdami. To už jsou v podstatě zmenšená kola pro dospělé.

INFO: Přečtěte si celý článek o tom, jak vybrat dětské kolo.

Jak vybrat pedály a správné boty 

Zvláště při výběru horských kol nebo silniček budete řešit, jaké zvolit pedály – nášlapné nebo ty klasické. Nášlapné pedály vás udrží ve hře i při prudkém sjezdu. Šlapete mnohem efektivněji a zabíráte také v momentě, kdy jde noha nahoru. Chce to trénink, ale pokud vsadíte na klasické pedály, nebude to o nic horší rozhodnutí. V obou případech je třeba myslet na správnou obuv – zacvakávací pro nášlapný systém nebo boty s kvalitní neskluzavou podrážkou pro flat pedály. Jednu z nejlepších možných variant kvalitní cyklistické obuvi nabízí značka Fiveten. Ve svých modelech vyvinuli podrážku Stealth Rubber, díky které splynete s kolem v jeden celek.

Klasická kola nejsou pro vás? Láká vás lehčí jízda na kole s elektromotorem? Pak se vám bude hodit článek o tom, jak vybrat elektrokolo. A ve měste zase dobře poslouží elektrokolobežka